Hurtig Feilsøking

Montering av bytteturbo

Det er ikke uvanlig å se tegn til en sliten turbo etter mye bruk. Derfor tilbyr vi i Turbo-Service AS hurtig feilsøking og montering av bytteturbo. Alle turboer fra Turbo-Service overhales på vårt moderne turboverksted. Her blir alt arbeid utført med spesialmaskiner og verktøy under nøye kontroll av våre spesialutdannede turboteknikere.

Bytting av turbo krever presist og nøye arbeid. Turboladeren må behandles og monteres korrekt for at den i den i det hele tatt skal kunne tas i bruk. Vi får ofte spørsmål knyttet til bytteturbo, og har derfor laget en enkel oversikt over tegn på at turboen er ødelagt, årsaker til turbofeil, forholdregler å ta ved utskiftning av turboladere og feilsøking ved observerte skader.

Les også vår sjekkliste for montering av ny turbo her.

 

Tegn på at turboen er ødelagt

Hvordan vet man egentlig om man trenger en ny turbo? Det er flere symptomer som kan hinte om en sliten turbo. Kanskje det viser ser at du trenger en ny turbo eller reparasjon eller overhaling av den gamle. Her er noen tegn å se etter dersom du mistenker at turboen er defekt:

  • Motoren mangler krefter
  • Svart eksosrøyk
  • Høyt oljeforbruk
  • Blå eksosrøyk
  • Støy fra turbolader
  • Høyfrekvent lyd fra turboen
  • Oljelekkasje fra kompressorpakning
  • Oljelekkasje fra turbinpakning

Det vanligste tegnet på at turboen er ødelagt er når den spruter olje. Likevel kan selv en god turbo sprute olje ved noen anledninger:

  • Når luftinntaket blir blokkert
  • Når eksosen blir sperret
  • En fysisk sperre i turboens oljedreneringkanal/ oljereturslange
  • For høyt oljenivå i motorens bunnpanne

 

Vanlige årsaker til turbofeil

Det finnes flere årsaker til at det kan oppstå turbofeil. Her er noen av de vanligste:

  • Varm stopp. Det vil si at man stopper motoren før turboen har fått tid til å kjøle ned.
  • Ujevn skifting av olje, oljefilter og luftfilter.
  • Fremmedlegemer eller hindringer i turboens luft- eller oljesystem.
  • Dårlig vedlikehold av motoren.
  • For høyt turboladetrykk.
  • Utette slanger eller koblinger.
  • Bruk av motoren når det er behov for justeringer eller reparasjoner.
  • Feil i motordeler eller funksjoner som påvirker turboen, for eksempel ødelagt eller slitt stempelring, ødelagt topp-pakning, tett radiator eller skader etter kollisjoner.

Les også: Hvordan virker en turbo?

 

Forholdsregler ved utskifting av turboladere

Når man skal skifte ut turboladere er det lurt å ta noen forholdregler slik at alt blir gjort rett. Her er en sjekkliste man bør følge til punkt og prikke ved utskiftning av turbolader:

  1. Etterse luftinnsugslangen.
  2. Se etter om det er fremmedlegemer av noe slag i luftinntaket.
  3. Etterse og rens motorens luftfilter. Har luftfilter-elementet kjørt mer enn 10 000 km anbefales det å skifte filteret.
  4. Se etter om det er fremmedlegemer i utblåsningsmanifolden.
  5. Bruk ny pakning mellom turbolader og manifold. Kontroller at den gamle pakningen er fjernet fullstendig.
  6. Smør Rocol-Moly, A.S.P eller tilsvarende smøremiddel på boltenes gjenger.
  7. Monter luftinnsugsslangen og kontroller at slangen ikke gir noen mekanisk påvirkning på kompressordekslet. Kontrollér at veivhus-ventilasjonsslangen ikke er tett (gjelder spesielt Volvo 240 og 740).
  8. Hvis det er nødvendig å løsne fastspenningsringen eller låseklemmen av hensyn til vinkelstilling av deksel eller turbinhus, skal man påse at korresponderende dreide flater er på riktig plass og at fastspenningsringens og låseklemmenes bolter spennes og låses.
  9. Fyll turboladerens leiehus med ren smøreolje. Skift motorolje og oljefilter, og bruk alltid riktig olje.
  10. Monter oljetilgangsledningen (kontrolleres nøye på følgende modeller: Nissan 200SX, Saab 9000, Lancia Thema og Fiat Croma), men ikke oljereturledningen.
  11. Tøm motoren uten tenning ved hjelp av startmotoren helt til oljetrykkslampen slukker. Det vil da komme en konstant oljestrøm fra oljereturstussen. Se etter at oljereturrøret ikke er kokset igjen. Montér deretter oljereturledningen.
  12. Start motoren og la den gå med tomgangshastighet mens oljetilgangsledningen undersøkes for utettheter under trykk (min. 3 minutter).

 

Feilsøking ved observerte skader

Dersom du observerer skader, bør det gjøres en feilsøking for å sørge for at turboen ikke er skadet. Vi i Turbo-Service tar gjerne av oss feilsøkingen for deg. Eksempel på skader:

  • Misfarget aksel
  • Slitt “thrust collar”
  • Slitt kompresjonsbakplate
  • Slitt lager
  • Slitte kompressorblader
  • Slitt kompresjonsbakplate/stempelringspor
  • Skade på kompressorhjul forårsaket av støv som har trengt seg gjennom kompressoren
  • Ødelagt lager
  • Slitt aksiallager
  • Slitte kompressorblader
  • Slitte turbinblader
  • Ødelagt indre aksiallager
  • Metallavleiring fra lager på aksel
  • Slitasje i forsegling
  • Sterkt overopphetet lager
  • Slitt kompresjonsringholder
  • Klassisk eksempel på skadet kompressorhjul grunnet et hardt fremmedobjekt
  • Skade på kompressorhjul forårsaket av mykt fremmedobjekt
  • Brent oljeavleiring på turbinhjul og slitt lagerbane
  • Typisk skade på turbinhus grunnet høy temperatur
  • Typisk eksempel på eksplodert kompressorvifte
  • Senterhus er kokset av brent olje
  • Slitt lager sammenlignet med et bra lager

Har du en mistanke om at turboen din er ødelagt og ønsker feilsøking eller bytte av turbo? Ta kontakt med oss i Turbo-Service for en hyggelig samtale.