Intercooler (Ladeluftkjøler)
Når luft komprimeres får man en fortetting av oksygenatomer. Dette gjør at den komprimerte luften blir varm. Oksygenatomene beveger seg raskere i varm luft, noe som fører til at oksygentettheten blir mindre. For å øke effekten til motoren må man derfor kjøle ned luften.
Det finnes to vanlige og én litt mindre vanlig måte å kjøle ned luften i en motor på. En av de vanlige måtene er ved luft-til-luft kjøling. Det vil si at man lar den komprimerte luften gå gjennom en «radiator» som bruker utvendig luftgjennomstrømning til å kjøle ned den komprimerte luften. En intercooler er en slik luft-til-luft radiator.
En annen vanlig metode er luft-til-vann, som ofte brukes på marine motorer. Også her lar man den komprimerte luften gå igjennom en radiator. Forskjellen er at denne radiatoren er innkapslet og bruker vann til utvendig kjøling av den komprimerte luften som strømmer innvendig.
Den siste metoden er stort sett bare brukt i ekstrem racing, samt en sjelden gang i situasjoner med lave hastigheter og mye kraft (traktor pulling, dracrace). Denne metoden går ut på å bruke enten flytende nitrogen eller tørris rundt en luft-til-luft ladeluftkjøler.