Den første eksosdrevne turboen ble utviklet av Dr. Alfred J. Buchi i Sveits mellom 1909 og 1912. I 1915 kom den første prototypen på en turboladet dieselmotor. Det var imidlertid liten interesse og aksept for denne idéen.
General Electric begynte omtrent samtidig å utvikle turboladere rundt 1910. I 1920 ble det satt høyderekord for fly utstyrt med en General Electric turbolader. Turboladere ble lite brukt på fly under første verdenskrig.
Turboladere i militærfly
Utviklingen startet for alvor i 30-40-årene, først i Europa og senere i USA. I USA utviklet General Electric turboladere for militærfly, og under andre verdenskrig ble tusenvis av jager- og bombefly (B-17) utstyrt med turbo. Dette var et utslagsgivende element for styrkeforholdet i luften, da de allierte flyene som hadde turbo kunne operere i større høyder enn fienden.
Garrett Corporation ble etablert i 1936 og utviklet da “intercooleren” for B-17 flyene. Denne satt mellom turboladeren fra General Electric og Pratt & Whitney motoren.